Love,

Cinta Sejati Yang Abadi

March 22, 2011 MS SEHA 3 Comments

"Cintailah sesuatu itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan menjadi kebencianmu pada suatu ketika, bencilah yang engkau benci itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada satu ketika."
 
Dalam hidup ini, ada perkara yang kita sendiri tak fahami kenapa ia terjadi...kita tak pernah pun inginkan perkara tu terjadi..tapi anehnya, walau sekuat mana kita cuba untuk mengelak, hakikatnya kita tak mampu untuk lari dari kenyataan itu...dan kita kena hadapinya juga walaupun menyakitkan...





Sekarang ini, ramai orang yang hancur hidupnya kerana cinta, ada yang berputus asa, sesetengah pula hilang kewarasan dan ada yang sanggup bunuh diri gara-gara cinta...apa sebenarnya makna cinta bagi mereka..cinta tu kan suci, cinta juga anugerah terindah dari Illahi tapi manusialah yang telah mencemarkan kesucian cinta...

Putus cinta bukanlah pengakhir kepada segala-galanya. Ia adalah bukti bahawa tidak ada cinta sejati kecuali cinta Allah, cinta sejati yang abadi. Ia juga permulaan yang baik jika kita bijak menanganinya, walaupun hakikatnya memang menyakitkan tetapi percayalah semua yang berlaku dah ditentukan oleh Allah, dan walaupun kita sendiri, kita tetap ada Allah...

Semua yang terjadi adalah kehendak Allah, dan kerana itu juga, saya kuatkan diri untuk bangkit semula dari kekecewaan ini dan ikhlaskan semua yang terjadi dan saya yakin suatu hari nanti saya pasti akan tahu hikmah di sebalik semua ini. Semuanya dari Allah, dan segala yang datang dariNya adalah yang terbaik..

"Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu. Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu. Sedarlah kamu tidak mengetahui, Allah lah yang lebih mengetahui."
 
Kita selalu inginkan orang yang kita cintai itu terus setia bersama kita, kalau boleh bersama dengan kita ke alam perkahwinan dan hingga ke akhir hayat, tapi adakah dialah yang terbaik untuk kita??...dan bagaimana jika suatu hari nanti dia berpaling dari kita dan pergi meninggalkan kita...waktu itu mesti kita akan berkata " Ya Allah, kenapa aku yang menerima nasib ini?"...sekiranya iman masih ada, kita tidak mungkin berkata seperti ini, kita seakan-akan tidak dapat menerima kenyataan, sedangkan semua itu adalah ketentuanNya, sekiranya berlaku seperti ini kita masih boleh berfikir seketika dan yakin yang Allah sentiasa ada bersama kita.


Jangan persoalkan kenapa kita yang kena?..Tetapi katakan kita yang terpilih, dipilih oleh Allah. Kita terpilih untuk putus cinta dengan manusia, tetapi bertuah kerana dipilih bercinta dengan Allah. Pujuklah hati yang kecewa itu dengan apa yang telah ditegaskan oleh Allah bahawa apa yang lebih baik pada pandangan kita belum tentu baik pada realitinya. Yang pergi itu mungkin bukan yang terbaik untuk kita, dan yakinlah Allah telah sediakan yang terbaik untuk kita sebagai gantinya selagi mana kita bersabar.



Jika seorang datang membuat kita kecewa, maka dia adalah 'guru' yang hendak mengajar kita erti sabar. 

Jika kita rasa kita sedang dikecewakan, itu menunjukkan kita sedang belajar untuk membina sikap tidak terlalu mengharap.

Saya yakin semua yang terjadi adalah satu proses untuk memperbaiki diri saya, ia adalah satu pelajaran untuk saya mengubah diri saya ke arah yang lebih baik lagi dan saya tahu apa sahaja yang berlaku dalam hidup ini adalah ujian dan hakikatnya ujian itu bukanlah mudah dan saya harus kuat untuk hadapinya. Insya Allah, saya kuat untuk hadapi semua itu kerana Allah ada bersama saya.

Fahamilah hakikat ini, hidup tidak selalu indah, kerana di situlah keindahan hidup!

Sematkan di hati kita kata pujangga ini: "Sesungguhnya orang yang berkali-kali gagal bercinta, pada suatu saat akan bertemu jua...cinta sejati yang ditunggunya!"..

Saya doakan untuk diri saya dan juga untuk sesiapa sahaja, semoga suatu hari nanti, kita akan bertemu dengan cinta sejati tetapi cinta sejati saya yang kekal abadi tetap cinta Allah yang satu...Subhanallah, yakinlah Allah tidak pernah mengecewakan kita...

Cukuplah untuk hari ini, thanks pada yang sudi membaca sampai habis..semoga bermanfaat...selamat malam..


Assalammualaikum.

3 Komen:

Lagu Terbaik

♬♪ Afgan - Dalam Mihrab Cinta ♬♪

March 22, 2011 MS SEHA 0 Comments

Assalammualaikum.....hari ni just nak share lagu, tak da idea lagi sekarang nie nak post entri baru, so nak share lagu ja.....lagu Afgan, ost mihrab cinta....best, enjoy it.....^_^



Demi cinta ku pergi
Tinggalkanmu relakanmu
Untuk cinta tak pernah
Ku sesali saat ini
Ku alami ku lewati

Suatu saat ku ‘kan kembali
Sungguh sebelum aku mati
Dalam mihrab cinta ku berdoa semoga
Suatu hari kau kan mengerti
Siapa yang paling mencintai
Dalam mihrab cinta ku berdoa padaNya
Karena cinta ku ikhlaskan
Segalanya kepada-Nya
Untuk cinta tak pernah
Ku sesali saat ini
Ku alami ku lewati

Suatu saat ku ‘kan kembali
Sungguh sebelum aku mati
Dalam mihrab cinta ku berdoa semoga
Suatu hari kau ‘kan mengerti
Siapa yang paling mencintai
Dalam mihrab cinta ku berdoa pada-Nya
Semoga semoga …

0 Komen:

Islamic

20 Fakta Menarik Tentang Islam

March 21, 2011 MS SEHA 0 Comments


1.Tahukah Anda? Ternyata Nama yang Paling Banyak Diguna di Dunia adalah “Muhammad” disusuli dengan nama “Jack”.

2.Albania merupakan negara satu-satunya di benua Eropah yang 90% penduduknya beragama Islam.

3.Perkataan-perkataan berikut ini adalah berasal dari bahasa Arab : Algebra, Zero, Cotton, Sofa, Rice,  Candy, Safron, Balcony, bahkan `Alcohol’ juga berasal dari bahasa Arab, Al-Kuhl, yang mempunyai erti 
“ bubuk” yang kemudiannya diserap ke dalam bahasa Inggeris.

4.Beberapa ayat di dalam Al-Qur’an menggambarkan pentingnya persamaan hak antara lelaki dan wanita  (secara perhitungan matematik). Kata “Lelaki” dan “Wanita” di dalam Al-Qur’an sama-sama berjumlah 24.

5.Islam merupakan agama yang pertumbuhannya paling cepat di dunia menurut banyak sumber, dijangkakan  akan menjadi agama nombor 1 di dunia pada tahun 2030.

6.Jikalau sekarang Al-Qur’an dihancurkan, maka versi arab dari Al-Qur’an akan segera direcover oleh jutaan muslim, yang disebut “Huffaz” yang telah menghafalkan kata-kata di dalam Al-Qur’an dari mulai awal sampai dengan akhir ayat.

7.Pemeluk Islam bertambah 2,9% per tahun. Pertumbuhan ini lebih cepat dibandingkan dengan pertumbuhan jumlah penduduk bumi sendiri yang hanya 2,3% per tahun.

8.Berdasarkan data dari Kementerian Pertahanan Amerika Syarikat. Dianggarkan seramai 15,000 orang  yang beragama Islam berkhidmat dalam US Militari ( Stats 1997).

9.Seramai 8 juta orang Muslim yang kini ada di AS dan 20.000 orang AS masuk Islam setiap tahun setelah peristiwa 9/11.

10.Jasad Nabi Muhammad pernah ingin dicuri 2 kali, namun kedua-duanya gagal dan salah satu yang   mencuri dihilangkan oleh Allah dari bumi.

11.Al Qur’an adalah satu-satunya kitab suci yang boleh dihafal jutaan manusia (Hafidz/penghafal Al Qur’an)  sehingga keaslian/kesuciannya selalu terjaga.

12.Jika agama lain mempunyai lebih dari 4 versi kitab suci yang berbeza satu dengan lainnya, maka Al   Qur’an hanya ada satu dan tak ada pertentangan di dalamnya.

13.Para astronaut telah menemukan bahawa planet Bumi itu mengeluarkan semacam radiasi yang berpusat    di kota Mekah, tepatnya berasal dari Ka’Bah. Yang mengejutkan adalah radiasi tersebut bersifat infiniti    (tidak berakhir), radiasi tersebut menembus planet mars dan masih berlanjutan. Peneliti mempercayai bahawa radiasi ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Ka’Bah di di planet Bumi dengan Ka’bah di alam akhirat.

14.Kata-kata terakhir Nabi Muhammad sebelum wafat adalah “Ummatii … ummatii …ummatii” yang mengungkapkan betapa besar cinta Baginda kepada umatnya.

15.Solat yang pertama dilakukan oleh Rasulallah Saw menghadap Masjidil Haram adalah solat Asar bersama  para sahabat, setelah sebelumnya berkiblat ke Masjidil Baitul Maqdis selama 16 bulan.

16.Sebanyak 23 kali perang semasa Rasulullah memimpin, hanya sekali kekalahan yang di derita kaum muslimin, yakni, perang uhud.

17.Musa A.S adalah nama yang paling sering disebut dalam Al-Qur’an, sedangkan Maryam adalah satu-satunya nama perempuan yang disebut dalam Al-Qur’an.

18.Semua anak Nabi Muhammad, yakni, Al-Qasim,Abdullah dan Ibrahim, meninggal kurang lebih pada usia 2 tahun. Allah sengaja memanggil mereka lebih awal agar kaum muslimin tidak mengangkat mereka  menjadi rasul yang baru.

19.Hajar Aswad itu diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa-dosa anak cucu   Adamlah yang menjadikannya hitam.

20.Al Khawarizmi (matematik), Jabir Ibn Hayyan (kimia), Ibnu Khaldun (sosiologi dan sejarah), Ibnu Sina  (kedoktoran), Ar Razi (kedoktoran), Al Biruni (fizik), Ibnu Batutah (antropologi) adalah contoh dari  ratusan cendikiawan muslim yang menjadi rujukan dalam ilmu pengetahuan moden.

Sumber : Blog Peribadi Rasulullah


0 Komen:

Puisi Hati

Saat Cinta Menyapaku

March 21, 2011 MS SEHA 3 Comments

Ya Allah....
Aku minta izin
Bila suatu saat aku jatuh hati
Jangan biarkan cintaku untuk-Mu berkurang
Hingga membuat aku lalai akan adanya Engkau

Ya Allah....
Aku punya pinta
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu
yang tak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Ya Allah....
Izinkan bila suatu saat aku jatuh hati
Pilihkan untukku seorang yang hatinya
penuh dengan kasih dan cinta-Mu
Dan membuatku makin menganggumi- Mu

Ya Allah...
Bila suatu saat aku jatuh hati
Pertemukanlah kami
Jodohkanlah kami
Satukanlah kami
Berikanlah kami kesempatan untuk lebih
mendekati cinta-Mu
Dalam suasana yang sakinah, mawaddah dan rahmah

Ya Allah....
Pintaku yang terakhir adalah seandainya aku jatuh hati
Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu
Izinkanlah aku untuk menemui kerinduan-Mu


 
 Sumber: I luv Islam

3 Komen:

Renungan bersama

Jangan Pernah Berhenti Berharap

March 20, 2011 MS SEHA 1 Comments


"Sekuat mana pun godaan yang harus kita hadapi..Sekuat mana pun cabaran yang harus kita lalui..Sejauh mana pun hari-hari yang kita lalui..Jangan pernah berhenti berharap dari pertolongan Ilahi,.Kerana harapan adalah adalah masa hadapan..Kerana harapan adalah sumber kekuatan.Doa adalah pintu kebaikan..Doa adalah senjata orang beriman"

Assalammualaikum......entri hari nie ada kaitan dengan quote kat atas tu....dah baca ka, kalau belum, rajin-rajinkan lah diri tu membaca...hehe....ok la, x nak cerita panjang-panjang...direct to the point ja la trus kan....dalam hidup nie, mustahil untuk kita x dilanda oleh masalah, mustahil untuk kita x rasai kesedihan, dan mustahil untuk kita x hadapi kegagalan..semua tu dah jadi lumrah dalam kehidupan manusia dan itulah sebenarnya ujian yang harus dihadapi oleh manusia...kesedihan mengajar kita erti kehidupan, hadapi semua tu dengan hati yang redha...



Sekuat manapun cabaran yang harus kita lalui,  sebesar apa pun kegagalan yang kita hadapi, jangan pernah berhenti berharap dengan pertolongan Allah...dalam hidup nie, saya juga pernah merasakan kekecewaan dan kegagalan dan kadang-kadang terasa diri sudah tidak mampu menghadapinya..rasa diri nie kadang-kadang terlalu penat tapi saya sedar walau teruk macam mana pun kekecewaan yang saya rasai, saya masih bersyukur kerana Allah masih memberi saya kesempatan hingga ke saat ini untuk memperbaiki diri ini...saya sedar segala yang terjadi, adalah suatu pengajaran yang harus saya pelajari dalam hidup nie..dan saya yakin walau sehebat manapun ujian yang harus saya lalui, saya mampu menghadapinya kerana Allah kan ada...dia sentiasa ada....

Saya juga pernah alami kegagalan dalam hidup nie..sesuatu yang kita harapkan kadang-kadang tidak akan menjadi kenyataan, contohnya, kita nak sangat lulus dalam peperiksaan, nak dapat markah yang tinggi, tapi bila dapat keputusan, ia bukan seperti yang kita harapkan..semua tu juga pernah saya alami, tapi x bermakna kita gagal sekali, kita akan gagal berulang-ulang kali kan..yang penting,kita jangan putus asa dan teruskan usaha..Insya Allah, berkat usaha dan keyakinan, kita pasti akan berjaya..Allah pasti akan menolong kita..


Ikhlaskanlah hati kita untuk menerima semua cabaran , kekecewaan , dan kegagalan itu kerana kita sendiri x tau hikmah yang terkandung disebalik semua tu, memang la kadang-kadang rasa amat susah untuk menerimanya tapi walau macam mana jauh pun kita pergi, kita x kan mampu lari dari semua tu....Jadikanlah Allah curahan pertama kita, carilah Dia dahulu sebelum manusia dan rintihlah kepadaNya...hanya Allah yang lebih tahu tentang kita, Dia tahu segala-galanya tentang diri kita...luahkanlah segala kesedihan yang kita tanggung kepadaNya, Allah pasti mendengarnya..


Hidup x semudah yang kita sangkakan, tapi ia juga x serumit yang kita bayangkan...selagi kita yakin ada yang menjaga kita, pasti kita dapat lalui hidup nie...dan walau sehebat macam manapun ujian yang akan kita hadapi kelak, kita akan dapat laluinya juga...just trust in Allah...


Sejata paling berharga untuk orang Islam, iaitu doa...sebab apa Allah timpakan manusia dengan bermacam-mcam ujian....sebab Dia tahu, manusia ada senjata yang kuat untuk hadapi semua ujian-ujian tu..dan sebab Allah nak dengar manusia berdoa dan berharap kepadaNya..lihat betapa hebatnya senjata yang Allah berikan kepada manusia....so, just pray and never lose hope to Allah..Ask help from Allah...Everything will be fine, Insya Allah..oklah, cukup setakat nie ja la entri kali ni, macam kehabisan idea pula...huhu..mata pun terasa berat pula...semoga bermanfaat....assalammualaikum....








 

1 Komen:

Emotion

SMILE...is easier than explaining that you're sad!!

March 18, 2011 MS SEHA 0 Comments

Assalammualaikum.......erm, hari nie tiba-tiba pula rajin nak tulis entri baru...ya la, exam pun dah habisnya..fuhh,legannya...release juga lah, tapi x boleh over excited relax dulu sebab exam final belum lagi...dan Insya Allah, kalau x da apa-apa halangan awal bulan 5 nie, saya final and hujung bulan 5 juga saya akan mengakhiri pengajian saya..sedih pula..huhu...ok2, x nak cerita panjang2, malam nie just nak share about something yang kadang-kadang kita anggap simple.....


what it is??.....erm, SMILE...yup, senyum...nampak ringkas kan tapi sangat bermakna sebenarnya...saya pernah terbaca kata-kata pujangga, x ingat dah siapa penulis.....dia cakap,jangan meremehkan sesuatu perkara walaupun sekadar senyum..so, everything yang kita lakukan even perkara tu kita anggap remeh, tapi terdapat kebaikan yang tersembunyi di sebalik tu yang kita sendiri pun x tau.....dalam banyak-banyak perkara kat dunia, saya rasa senyum lah paling senang...x perlu dibayar, percuma ja...bila-bila masa yang kita suka, kita boleh senyum..tapi kalau senyum seorang2 tu macam pelik pula kan..hehe...x pe la, yang penting kita happy kan....



senyuman juga kadang-kadang boleh menyembunyikan perasaan yang sedih dan kecewa, ye la....dari luar nampak senyuman, manis ja tapi kita x tau kan apa yang disembunyikan dalam hati...mungkin time tu dia tengah bersedih, kita mana tau kan...tapi Insya Allah, Allah S.W.T. tu Maha Mengetahui apa yang tersembunyi dalam hati kita.....walau sesukar mana pun kesusahan yang kita alami, Dia sentiasa bersama-sama kita, yang penting kita sabar dan yakin denganNya..

rasanya entri hari macam pendek ja la...x da idea dah nak tulis apa nie..Insya Allah, akan diperbaiki lagi...harap-harap adalah sendikit manfaat yang dapat saya kongsikan...so, start now..practise yourself to smile...bukan susah juga pun....say cheese..◕‿◕...







0 Komen:

Lagu Terbaik

Dude Feat Asmirandah – Bunga-bunga Cinta OST Dalam Mihrab Cinta ♬♪

March 18, 2011 MS SEHA 0 Comments

Assalammualaikum......malam ni just nak share lagu.....kita sing and song sama2, ok..lalala....♪♪ ♫ ♩  hehe..untuk gembirakan hati nie.......baru jumpa lagu ni tadi, lepas dah dengar....macam best pula....lirik lagu ni pun menarik....




Asmirandah:
Tak pernah terlintas di benakku
Saat pertama kita bertemu
Sesuatu yang indah tumbuh dalam gundah
Harum dan merekah


Dude:
Tulus hatimu buka mataku
Tegar jiwamu hapus raguku
Memboncah di hati harapan dan suci
Menyatukan janji

Asmirandah & Dude:
Bunga-bunga cinta indah bersemi
Diantara harap pinta padanya
Tuhan tautkanlah cinta di hati
Berpadu indah dalam mihrab cinta

Dude:
Tulus hatimu buka mataku
Tegar jiwamu hapus raguku
Memboncah di hati harapan dan suci
Menyatukan janji

Asmirandah & Dude:
Bunga-bunga cinta indah bersemi
Diantara harap pinta padanya
Tuhan tautkanlah cinta di hati
Berpadu indah dalam mihrab cinta

Asmirandah & Dude:
Tak pernah terlintas di benakku
Saat pertama kita bertemu
Sesuatu yang indah tumbuh dalam gundah
Harum dan merekah

Asmirandah & Dude:
Memboncah di hati
Harapan dan suci
Dalam mihrab cinta

0 Komen:

Islamic,

Keadaan manusia ketika bangkit dari kubur?

March 16, 2011 MS SEHA 0 Comments

Assalammualaikum..kita bertemu kembali di malam yang sunyi nie..hehe...
oklah, x nak buat intro panjang2...malam nie just nak share beberapa perkara..harap bermanfaat untuk semua dan dapat dijadikan iktibar dan pengajaran...semoga kita lebih sedar yang hidup kat dunia nie hanyalah sementara sahaja, jadi siapkan diri kita dengan bekalan yang benar-benar mencukupi untuk menempuhi kehidupan di sana kelak....peringatan untuk diri saya yang lemah dan serba kekurangan ini dan juga untuk yang sudi membacanya....Renung-renung kan...
Manusia akan dibangkitkan dari kubur dalam keadaan yang berbeza, semua tergantung pada amal perbuatannya di dunia....

Suatu ketika, Muaz bin Jabal r. a menghadap Rasullullah s. a. w dan bertanya: “ Wahai Rasulullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah S.W.T: “ Pada sangkakala ditiup, maka kamu sekalian datang berbaris-baris” -(Surah an-Naba’:18)

Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis hingga basah pakaiannya. Lalu Baginda menjawab: “Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada aku, perkara yang amat besar, bahwa umatku akan digiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri…. Maka dinyatakan apakah 12 barisan berkenanaan iaitu:

BARISAN PERTAMA
Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: " Mereka itu adalah orang-orang yang ketika hidupnya menyakiti hati jirannya, maka in balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KEDUA
Diiringi dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: “ Mereka itu adalah orang yang ketika hidupnya meringankan solat, maka inilah balasannya dan tempat kembalinya adalah neraka…”

BARISAN KETIGA
Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking. “ Meraka ini adalah orang yang enggan membayar zakat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..”

BARISAN KEEMPAT
Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancuran keluar dari mulut mereka. “ Mereka ini adalah orang yang berdusta di dalam jual beli, maka inilah balasannya dan tempat mereka adalah neraka..”

BARISAN KELIMA

Diiringi dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai. Ketika itu Allah S.W.T menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Masyar. “ Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui manusia tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah S.W.T, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KEENAM
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. “ Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..”

BARISAN KETUJUH
Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah dari mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah. “ Meraka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KELAPAN
Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik degan kepala kebawah dan kaki keatas. " Meraka adalah orang yang berbuat zina, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..”

BARISAN KESEMBILAN
Diiringi dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh." Mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara haram, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KESEPULUH
Diiringi dari kubur mereka dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan sopak dan kusta. “ Mereka adalah orang yang derhaka kepada orang tuanya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..”

BARISAN KESEBELAS
Diiringi dari kubur mereka dengan berkeadaan buta, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai kedada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai keperut dan keluar beraneka kotoran. “ Mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KEDUA BELAS
Mereka diiringi dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka, datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan: “ Mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak berbuat baik. Meraka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih.




Dahsyatnya, agak-agaknya barisan mana yang akan kita ikuti kelak ya..huhu....Wa'allahualam...semua tu bergantung pada amal kebajikan kita kat dunia....semoga kita semua tergolong dalam barisan yang terakhir...Insya Allah, selagi kita melaksanakan semua perintah Allah S.W.T dan menjauhi laranganNya,  Allah S.W.T. pasti menjanjikan kesenangan yang berlipat ganda di akhirat kelak.....

0 Komen:

Malas sungguh!!

March 14, 2011 MS SEHA 0 Comments

Assalammualaikum...
sungguh berat sekali diri ini untuk memulakan bicara...kerana kenyataannya, diri ini sungguh malas pada saat ini...lama pula x update blog nie, kesian blog saya nie, terbiar macam tu ja..bukan apa, sebenarnya saya x da kesempatan untuk meng-update entri2 baru sebab agak sibuk sejak akhir2 nie...yala,banyak sangat assignment..sekarang pun tengah minggu exam nie..sempat lagi online, ish3..kadang2 time free tu nak juga update blog, tapi masalahnya x da idea..tapi bila ada idea nak datang, terasa malas pula diri nie, ish3...

entri hari nie agak membosankan, tapi nie ja idea yang tengah ada dalam otak sekarang..
x tau la kenapa terasa sangat memalaskan hari ini....ayat pun dah x betul da..hehe...
mesti gara-gara jawab soalan kimia tadi pagi...fuhh, boleh tahan susah juga..tapi Alhamdulillah boleh jawab juga la semua...so, apa2 pun yang terjadi lepas nie, just tawakkal pada Allah S.W.T...yang penting saya dah usaha..tapi x tau la,usaha saya tu mencukupi ataupun tidak...tapi sangat berharap akan lulus dengan jayanya semua subjek untuk sem terakhir nie..Insya Allah..amin...dan agak menakutkan, tinggal 2 bulan ja lagi before saya tamat belajar, belum decide lagi nak ambil kos apa lepas nie...sangat susah rupanya memikirkan masa depan nie..moga Allah S.W.T beri saya petujuk untuk pilih jalan yang terbaik untuk masa depan saya...


anyway, x da apa2 yang best juga untuk diceritakan di tengah2 hari nie...cuaca kat luar pun agak ceria, matahari bersinar dengan gembiranya, x da tanda2 menunjukkan hari akan hujan..tapi x tau la petang nnt..kita tunggu dan lihat saja la...hehe...diri pun terasa semakin malas, x tau nak buat apa..nak study, macam x sesuai pula masanya sekarang..nak tido, x best tido time2 sekarang nie...so, apa yang patut dibuat nie...huhu...
erm, x pe la...lebih baik saya berkarya...chewah..kalau ada idea nnt saya tambah entri baru lagi ya....







0 Komen:

Islamic,

Duhai Hati, Janganlah Terkorban Dengan Dunia

March 08, 2011 MS SEHA 0 Comments



Sesekali hati  mengeluh dengan kesusahan dan kepayahan hidup. Terasa pedih dan rapuh,  sakitnya seperti tiada hati lain yang mampu mengerti.

Namun adakah kita sedar bahawa ia adalah ujian dari Allah?

Kepayahan itu  sesungguhnya adalah satu bentuk tarbiyah-Nya kepada hati.

Pernah hati  bersyukur kerana mendapat perhatian yang sedemikian dari Tuhannya?

Terlebih banyak mengadu dari bertahmid rasanya.

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;  "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya  kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya  Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui  orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)


"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya  tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah  Yusuf ayat 87)

Tak tersedarkah hati bahawa segala yang diberinya itu adalah nikmat;  kebahagiaan adalah nikmat, sakit adalah nikmat, perit itu adalah nikmat.

Duhai hati, sedarlah, bukannya Tuhanmu tidak  mendengar segala jerit perih, betapa pedih peritnya derita apa yang  dialami, betapa segala yang hati ingin, tidak semua kan hati perolehi.  Bukankah Dia sudah terang-terang berfirman:

"Boleh jadi kamu membenci  sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai  sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu  tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Nah, Allah sendiri telah siap mengatur segala rencana perjalanan  hidupnya hati. Mengapa harus merungut lagi dengan jalan yang ditempuhi?

Duri-duri dan halangan itu adalah rahmat. Redha dan pasrah lah, wahai hati.

Tidak sedarkah kita bahawa setiap langkah, setiap  kudrat, setiap butir bicara, kerlip mata dan denyut jantung selama ini  semuanya nikmat yang Allah beri dan pinjamkan lepada kita?

Selama ini, adakah setiap langkah dan  kudrat digunakan untuk ke jalan kebaikan? Adakah setiap butir bicara hanya  yang baik dan berhikmah sahaja?

Adakah kerlip mata dan sisa denyut jantung  yang masih ada dimanfaatkan dengan amal ibadah?

Allah berhak  mutlak ke atas hati kita. Kenapa hati kita masih perlu persoalkan mengapa ujian  diturunkan kepada kita? Layakkah hati-hati ini mendapat syurga milik Allah SWT?

"Hai kaumku, sesungguhnya  kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan sementara dan sesungguhnya  akhirat itulah negeri yang kekal. Barangsiapa mengerjakan perbuatan  jahat, maka dia tidak akan dibalasi melainkan sebanding dengan kejahatan  itu. Dan barangsiapa mengerjakan amalan yang saleh baik laki-laki  maupun perempuan sedang ia dalam keadaan beriman, maka mereka akan masuk  syurga, mereka diberi rezeki di dalamnya tanpa dihisab." (Surah Al Mu'min ; ayat 39-40)

Duhai hati, janganlah terkorban dengan dunia... sesungguhnya hidup hati sebenarnya untuk mencari mati yang sempurna...

Sumber : Artikel I Luv Islam


p/s : Hanya ini yang mampu saya kongsikan buat masa ini, Insya Allah, jika diberi masa yang cukup saya akan tambah lagi info2 yang lain.....semoga bermanfaat untuk semua..lepas nie nak ulangkaji lagi untuk exam...doakan saya ye.....

0 Komen:

Islamic,

Rama-rama vs Wanita

March 01, 2011 MS SEHA 0 Comments


Melihat gelagat rama-rama membuatkan ramai orang menjadi suka, ceria dan terpesona. Ramai yang akan tersenyum melihat kecantikan rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Pasti ada yang tidak kena jika ada bunga yang tidak dihinggapi rama-rama.

Ramai yang akan tertarik untuk menangkap rama-rama apabila melihat ia terbang berkeliaran di udara. Kecantikan rama-rama terletak pada warna dan corak sayapnya. Akan tetapi kecantikannya tidak akan kekal jika banyak tangan yang menyentuhnya.

Warna dan corak rama-rama pasti akan melekat pada jari jemari apabila kita menangkapnya. Selepas itu tiada sesiapa yang akan tertarik padanya lagi. Keindahan rama-rama telah hilang untuk dikagumi.

Rama-rama ibarat wanita. Wanita indah untuk disentuh, tetapi nilai dirinya akan merosot setiap kali ada tangan-tangan kotor mencemari tubuhnya. Harga diri dan maruah mudah tercemar jika tidak dijaga dengan sempurna.

Begitulah wanita. Kecantikan wanita bagaikan rama-rama yang terbang membawa keindahan corak pada dirinya. Ia akan membuatkan lelaki mudah tertarik pada wanita. Tetapi untuk menjaga harga diri seorang wanita, bukanlah dengan membiarkan kecantikannya disentuh, dipegang oleh semua yang tertarik padanya. Biarlah kecantikan pada wanita itu diperolehi melalui jalan yang diredhai Allah.

Wanita harus menjaga harga kecantikan dan keindahan seorang wanita menurut ketentuan dan panduan yang Allah ajarkan di dalam al-Quran yang telah di sampaikan oleh RasulNya. Hanya dengan menuruti perintah Allah, kemuliaan, harga diri, kecantikan, dan keindahan seorang wanita akan terjaga dan terpelihara.

Daripada Anas, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." [Hadis Riwayat Ahmad]

Alangkah mudahnya jalan yang Allah hamparkan kepada seorang wanita untuk masuk Syurga Allah. Antaranya menjaga kehormatan diri setelah mendirikan solat dan berpuasa. Apabila telah tiba jodoh pertemuannya, maka taatilah suami dan mereka dimuliakan Allah dengan memberi keistimewaan untuk masuk Syurga dari mana-mana pintu yang dikehendakinya.
 
 


-Artikel I luvislam-

0 Komen: