Sering Bosan Boleh Sebabkan Kegemukan.




Testing....testing..1,2,3...ok..ok..akan taip entri ni laju-laju sebab kejap lagi nak ikut puan mama pergi pasar..hihi..

Sila baca perlahan-lahan sambil tarik nafas tajuk entri di atas ok..mungkin ada yang akan rasa terkejut ataupun rasa biasa je…mungkin ada yang dah pernah baca pasal ni sebelum ni kan..so, saya cuma kongsikan sedikit bagi yang belum tahu...jadi bolehlah teruskan baca kerana amat dialu-alukan di sini…ok, saya sambung pasal ni ya…bosan boleh sebabkan kegemukan?..biar betul..apesal pula..tak pecaya la?..tu respon awal saya bila terbaca pasal ni dalam majalah Wanita baru-baru ni. Lepas dah habis baca baru lah faham macam mana hal ni boleh terjadi.

Macam ni cerita dia…..daripada kajian yang dilakukan terhadap 5000 orang dewasa, satu per empat makanan yang dimakan setiap hari oleh golongan wanita ternyata bukan disebabkan oleh rasa lapar. Tapi disebabkan oleh bosan. Sebab apa pula jadi macam ni? Sebab bila bosan, wanita mengalami kelebihan kalori sebanyak 520 kalori dan para penyelidik menyatakan wanita cenderung mengalami hal ini berbanding lelaki.

Maksudnya dalam hal ni emosi seseorang tu boleh mempengaruhi tabiat pemakanannya..tak gitu?.. ada benarnya juga…bayangkan dalam keadaan anda yang tengah bosan..kecenderungan untuk makan dan makan itu adalah amatlah tinggi…so,  sebab tu lah berat badan cepat naik kan…makan disebabkan emosi boleh sebabkan kegemukan..mungkin masa tu tengah bosan yang amat sangat, jalan-jalan kat dapur terjumpa pula aiskrim sundae dalam peti ais..lepas tu jumpa pula kek coklat super moist…so, what are you waiting for…enjoy it..makanlah sepuas hati untuk mengumbirakan diri yg tengah bosan, nanti bila berat tu dah naik, jangan nak salahkan aiskrim dan kek tu pula…siapa suruh makan tak ingat dunia…hihi…oklah..dah melalut panjang pula…pasal tu je nak story hari ni..maybe berguna utk diri ni juga supaya beringat dan tak makan ikut emosi…makan bila lapar dan yang penting makanan tu of courselah kena amalkan pemakanan yang berkhasiat….

Dan satu lagi, banyak aktiviti yang boleh dilakukan kalau nak elakkan diri tu bosan...kalau rasa diri tu dah bosan sangat, pergilah jalan-jalan hirup udara segar kat luar, siram bunga ke atau apa-apalah yang penting ada kerja kena buat..kalau tak pun silalah baca blog saya ni..(perasaan lebih je)..hihi..

That’s all for today...nanti saya sambung lagi next time. Terima kasih pada yang sudi baca…saya sayang anda..*muka blushing pula..malu la tu*..hihi..peace..^__^v


*pinjam gambar dari google untuk tatapan mata..hihi..Terima kasih..:)



You Might Also Like

2 Komen