Rehabilitasi by Faiz Ibrahim


Assalammualaikum. 







Kalau jalan-jalan kat mall, korang selalu pergi mana dulu? Kalau saya confirm akan cari bookstore dulu untuk cari buku. Di samping menulis, saya juga suka membaca. Saja nak bagitahu walaupun tak da yang tanya..hihi. Kalau pergi kedai buku tak sah kalau tak lama. Mesti berjam-jam dalam tu sampai adik pun tak nak bagi teman kalau pergi kedai buku sebab dia tahu saya akan lama kat sana. kesian dia .hihi..

Macam biasa saya terjumpa buku ni kat kedai buku, tak kan kat kedai perabot pula kan, hihi. First thing nampak buku ni tertarik dengan cover buku, lain dari yang lain. Tak tengok lagi kat dalam. Bila dah belek-belek kat dalam, seriously this book is awesome!! hihi..Jadi tak ambil masa yang lama untuk fikir nak beli ke tak, terus ja ambil, bawa pergi kaunter, bayar and tadaa the book is mine..

Faiz Ibrahim merupakan penulis buku Rehabilitasi. Maybe ada yang dah kenal dia. Saya tak kenal sebelum ni tapi dia salah seorang public figure yang saya follow kat twitter so dari situ saya kenal dia. Buku ni merupakan buku ke dua penulisan Faiz Ibrahim selepas Reinkarnasi. Reinkarnasi saya tak baca lagi tapi sure memang best juga macam buku ni. 

Ok back to Rehabilitasi, apa sebenarnya maksud Rehabilitasi? 

Menurut buku ini, "Rehabilitasi merupakan suatu cara untuk bantu orang sakit agar dia boleh sembuh dan bangkit semula". Senang cerita buku ni memang sesuai dibaca untuk mereka-mereka yang cuba untuk bangkit semula setelah jatuh. Yes, bila baca buku ni korang akan ada semangat semula untuk bangkit.


Dalam buku ni ada puisi, monolog, catatan  peribadi yang mana setiap part tu ada tajuk-tajuk kecil. Apa yang menariknya dengan buku ni? Berdasarkan apa yang saya dah baca, buku ni simple, tajuk tak complicated sangat dan Insha Allah senang nak faham kalau anda baca dengan penuh penghayatan. hihi. Ada beberapa tajuk yang saya suka tapi semua tajuk pun sebenarnya best. 








Bagi saya buku ni bukan cerita pasal cinta semata-mata, tapi tentang kehidupan. Bagaimana kita cuba untuk bangkit semula setelah jatuh. Pasti setiap orang pun pernah alami semua tu dalam hidup. So bagi yang belum baca, bolehlah baca buku ni sebagai sumber motivasi sebab kadang-kadang kita perlu juga kata-kata semangat ni untuk teruskan hidup kan. 






Oklah tu sedikit sebanyak yang dapat saya kongsikan. Kalau nak tahu lebih pasal buku ni, boleh lah cari kat kedai buku berdekatan dan baca lah. Semoga bermanfaat :)










You Might Also Like

10 Komen

  1. Hobi kite sama la seha. Btw zira pon minat faiz ibrahim. Kenal FI ni pon masa zaman stdy. Tengok ada housemate suka sangat baca buku2 puisi cam ni. Bila zira try baca trs terpikat dengan buku dia.. Heheehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh, dah lama la ni kenal. saya baru je kenal dan baca buku dia..hihi :)

      Delete
  2. hahaha same with me. Pergi memana shopping mall, antara tempat yg tak pernah miss adalah bookstore. Kihkihkih...Cari novelll punya pasal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. tu lah. pergi shopping mall, confirm akan singgah bookstore. ..jadi tempat lepak sambil cari buku ..hihi

      Delete
  3. ain punnnnn one of peminat FI . hehehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah ada dua collection drp buku dia. memang best :)

      Delete
    2. wa. bestnya.. dah baca la ni dua-dua buku :)

      Delete
  4. teringin lah nak beli. harap laa ada time pesta buku nanti hehee

    ReplyDelete