Jika ujian itu pahit, jadikan ia manis dengan mencintai Allah.





KENAPA AKU DIUJI? 

Surat Al-Ankabut: 2-3 "Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang- orang yang dusta."


KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN? 


Surah Al-Baqarah ayat 216 " Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."


KENAPA UJIAN SEBERAT INI? 

Surah Al-Baqarah ayat 286 "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."




BAGAIMANA MENGHILANGKAN RASA KEKECEWAAN?

Surah Al-Imran ayat 139 "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman."


SUNGGUH, AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI…!!!!! 


Surah Yusuf ayat 87 " Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang yang kafir."

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPI PERSOALAN HIDUP?


Surah Ali-Imran ayat 200 " Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah kamu beruntung."

APA JAWAPANNYA?


Surah Al-Baqarah ayat 45-46 " Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan (shalat) itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (yaitu) mereka yang yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada- Nya."

SIAPA YANG MENOLONG DAN MELINDUNGIKU? 


Surah Ali-Imran: 173 " Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung."

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP? 


Surah At-Taubah ayat 129 " Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgasana) yang agung."




" Kadang kala Allah hantar ujian buat kita. Nak uji sama ada kita sabar atau tidak"

" Mungkin juga sebab Allah dah rindu kat kita. Allah uji kita supaya kita ingat balik kat Dia"

"Tujuan Allah uji kita juga untuk menghapuskan dosa-dosa kita yang lalu"

Atau juga sebab Allah nak didik kita untuk jadi hamba Dia yang sabar. Sabar bila ditimpa ujian. Dan dalam sabar tu juga ada redha dan tawakal.

Walau apa pun sebab ujian itu datang menimpa kita, walau pahit macam mana pun. Dan kadang-kadang rasa diri dah tak mampu nak tahan. Rasa nak putus asa, nak nangis, nak teriak dan macam-macam. Satu ja cara untuk kita lupakan semua kepahitan tu, iaitu kembali balik kat Allah

Minta dan doa kat Allah untuk jadikan kita kuat untuk terima semua ujian tu. Dan yakin bahawa Allah bukan 'saja-saja' nak uji kita. Tak mungkin Allah nak lihat kita bersedih sedangkan kita diciptakan kat dunia ni atas kasih sayangNya. Sudah tentu lah Allah tak nak kita bersedih lama-lama, Allah tak nak kita jadi orang yang cepat putus asa bila ditimpa ujian dari Dia. Sebab tu, susah atau senang sekalipun hidup kita kat dunia ni, jangan sekali-kali lupakan Allah.

" Ingat Allah ketika senang dan susah" 

Bila rasa cinta kita pada Allah itu dah semakin mendalam dan menebal dalam diri, in shaa Allah apa sahaja ujian yang mendatang pasti dapat kita hadapi dengan tenang sebab kita yakin Allah sentiasa ada bersama kita. Manisnya cinta Allah itu dapat kita rasai apabila kita ikhlas dan redha terima segala ujian dariNya.



" Bila kita diuji oleh sesuatu, dari situ kita belajar untuk kuat, dan kekuatan itu yang akan ubah kita untuk jadi insan yang lebih baik di masa hadapan "

*senyum* 

^_^


Share:

2 Komen

  1. Alhamdulillah..terima kasih atas perkongsian ini..suka this phrase,"jika ujian itu pahit, jadikan ia manis dengan mencintai Allah."

    ReplyDelete