Jangan Pernah Berhenti Berharap


"Sekuat mana pun godaan yang harus kita hadapi..Sekuat mana pun cabaran yang harus kita lalui..Sejauh mana pun hari-hari yang kita lalui..Jangan pernah berhenti berharap dari pertolongan Ilahi,.Kerana harapan adalah adalah masa hadapan..Kerana harapan adalah sumber kekuatan.Doa adalah pintu kebaikan..Doa adalah senjata orang beriman"

Assalammualaikum......entri hari nie ada kaitan dengan quote kat atas tu....dah baca ka, kalau belum, rajin-rajinkan lah diri tu membaca...hehe....ok la, x nak cerita panjang-panjang...direct to the point ja la trus kan....dalam hidup nie, mustahil untuk kita x dilanda oleh masalah, mustahil untuk kita x rasai kesedihan, dan mustahil untuk kita x hadapi kegagalan..semua tu dah jadi lumrah dalam kehidupan manusia dan itulah sebenarnya ujian yang harus dihadapi oleh manusia...kesedihan mengajar kita erti kehidupan, hadapi semua tu dengan hati yang redha...



Sekuat manapun cabaran yang harus kita lalui,  sebesar apa pun kegagalan yang kita hadapi, jangan pernah berhenti berharap dengan pertolongan Allah...dalam hidup nie, saya juga pernah merasakan kekecewaan dan kegagalan dan kadang-kadang terasa diri sudah tidak mampu menghadapinya..rasa diri nie kadang-kadang terlalu penat tapi saya sedar walau teruk macam mana pun kekecewaan yang saya rasai, saya masih bersyukur kerana Allah masih memberi saya kesempatan hingga ke saat ini untuk memperbaiki diri ini...saya sedar segala yang terjadi, adalah suatu pengajaran yang harus saya pelajari dalam hidup nie..dan saya yakin walau sehebat manapun ujian yang harus saya lalui, saya mampu menghadapinya kerana Allah kan ada...dia sentiasa ada....

Saya juga pernah alami kegagalan dalam hidup nie..sesuatu yang kita harapkan kadang-kadang tidak akan menjadi kenyataan, contohnya, kita nak sangat lulus dalam peperiksaan, nak dapat markah yang tinggi, tapi bila dapat keputusan, ia bukan seperti yang kita harapkan..semua tu juga pernah saya alami, tapi x bermakna kita gagal sekali, kita akan gagal berulang-ulang kali kan..yang penting,kita jangan putus asa dan teruskan usaha..Insya Allah, berkat usaha dan keyakinan, kita pasti akan berjaya..Allah pasti akan menolong kita..


Ikhlaskanlah hati kita untuk menerima semua cabaran , kekecewaan , dan kegagalan itu kerana kita sendiri x tau hikmah yang terkandung disebalik semua tu, memang la kadang-kadang rasa amat susah untuk menerimanya tapi walau macam mana jauh pun kita pergi, kita x kan mampu lari dari semua tu....Jadikanlah Allah curahan pertama kita, carilah Dia dahulu sebelum manusia dan rintihlah kepadaNya...hanya Allah yang lebih tahu tentang kita, Dia tahu segala-galanya tentang diri kita...luahkanlah segala kesedihan yang kita tanggung kepadaNya, Allah pasti mendengarnya..


Hidup x semudah yang kita sangkakan, tapi ia juga x serumit yang kita bayangkan...selagi kita yakin ada yang menjaga kita, pasti kita dapat lalui hidup nie...dan walau sehebat macam manapun ujian yang akan kita hadapi kelak, kita akan dapat laluinya juga...just trust in Allah...


Sejata paling berharga untuk orang Islam, iaitu doa...sebab apa Allah timpakan manusia dengan bermacam-mcam ujian....sebab Dia tahu, manusia ada senjata yang kuat untuk hadapi semua ujian-ujian tu..dan sebab Allah nak dengar manusia berdoa dan berharap kepadaNya..lihat betapa hebatnya senjata yang Allah berikan kepada manusia....so, just pray and never lose hope to Allah..Ask help from Allah...Everything will be fine, Insya Allah..oklah, cukup setakat nie ja la entri kali ni, macam kehabisan idea pula...huhu..mata pun terasa berat pula...semoga bermanfaat....assalammualaikum....








 

Share:

1 Komen