Rindu Ini Milik Siapa??


Assalammualaikum.....haloo...long time no see, right..hehe...lama tak update blog...tiba-tiba pula rasa rindu ni..ada kena mengena juga dengan entri pada kali ni...tentang rindu.....siapa sini pernah rasa rindu, cuba angkat tangan macam saya...hehe...*laugh*....ok, saya sambung ya.....first, nak tanya dulu...pernah tak secara tiba-tiba dalam satu masa tu kita rasa rindu sangat....tak kiralah rindu dengan sesiapa pun....erm, of course lah semua pernah rasa macam ni kan..normal lah bagi sesorang individu akan mengalami perasaan rindu sekurang-kurangnya sekali dalam seminggu...haha..betul ka fakta saya ni....apa-apa ja lah..


p/s : Tiba-tiba saya rasa rindu pula...oh no...iklan kejap..hehe..


Bagi saya rindu tu macam angin, tak dapat dilihat cuma dapat dirasai...betul kan...kita cuma dapat rasa, cuba bayangkan kalau rindu tu boleh dilihat...hehe...mesti dunia nie akan penuh dengan rindu, lebih-lebih lagi untuk pasangan-pasangan yang tengah hangat bercinta tu konon...hehe...*speechless*


Apa sebenarnya rindu tu ya, dari mana ia datang dan kenapa ia wujud secara tiba-tiba..seperti orang cakap lah kan, rindu tu sesuatu yang bersifat semulajadi...erm, betul ka...tak tau lah, orang yang cakap..not me, ok...hehe..persoalannya di sini mengapa rasa rindu itu muncul dalam hati sanubari kita? Semua ini terjadi adalah kerana cinta..Ya, cinta yang melahirkan rasa rindu, ini kerana kerinduan tidak akan lahir tanpa ada kuasa cinta yang mengikatnya.


Tetapi adakah kita layak untuk merindui seseorang sedangkan orang yang kita rindui itu tidak mengetahui pun kita sedang merindui dirinya...dan adakah berbaloi rasa rindu itu...jawapan sama sekali tidak berbaloi!!.....ok-ok, jangan salah faham dulu, saya bukannya marah cuma meluahkan isi hati yang terbuku selama nie...bagi saya memang tak berbaloi pun merindui seseorang sedangkan orang tu tak pernah ingatkan kita pun....memang tak salah jika kita merindui seseorang tapi jangan terlebih sehinggakan kita terlupa dan asyik ingat orang tu ja...sampai makan pun tal kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena....cheewah.....tahap kronik dah kalau mandi pun tak basah sebab rindukan seseorang..haha...bawa-bawakan lah bersabar ye dan satu ja saya nak bagitau...kadang-kadang kalau kita terikut-ikut sangat dengan perasaan dan tak mampu untuk mengawalnya, perasaan tu juga boleh memakan diri kita sendiri....ye la, kalau tiap saat asyik teringat kat orang tu, asyik rindu ja...semua kerja pun tak beres..so, kita kena bijak mengawalnya dan cuba untuk berfikiran luas, seluas-luasnya..jangan biarkan perasaan tu menggangu hidup kita, dan jangan beri peluang kepada syaitan itu mengoda kita sebab time-time macam ni lah syaitan tu ambil peluang untuk memperdaya kita untuk buat sesuatu di luar jangkaan kita...so, fikir-fikirkan lah apa yang patut ya..saya tak larang pun kalau seseorang tu nak rindu sesiapa ka sebab saya juga pernah mengalami perkara yang sama...bagaimana rasanya merindui seseorang yang sudah pergi terlalu jauh dari hidup saya, dan rindu yang datang tanpa saya sedari itu juga kadang-kadang menyakitkan dan amat payah saya rasakan tetapi Alhamdulillah, sekarang saya sudah mendapat satu ketenangan...ketenangan merindui Allah.....satu-satunya rindu yang mampu membuat hati saya tenang......

Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram." - [QS Ar-Ra'd, 13:28]

Inilah kebahagiaan dan ketenangan yang sepatutnya kita rasai,  Kebahagiaan dan ketenangan sebenar hanya akan hadir bila kita mendekati Allah...


p/s : Still banyak yang kena perbaiki dengan entri kali ni..huhu...macam tak puas hati pula dengan entri kali ni..macam ada kurang kan...hehe...tal pe la, Insya Allah, I will improve it......special thanks kepada sesiapa yang sudi membaca sampai habis....arigato gozaimas ^_____^


You Might Also Like

1 Komen

  1. nice blog,salam kenal...visit en follow back pliss

    ReplyDelete