☂ Bicara Tentang Kehidupan ☂


Kehidupan tidak selalu menjanjikan kebahagiaan sepanjang masa. Kadang kala manusia diuji dengan pelbagai dugaan dan ujian. Sekiranya lemah kita akan terus hanyut mengikut kata hati dan tidak berusaha untuk mencari jalan penyelesaian dan menyelamatkan diri dan keadaan.Kehidupan ini adalah suatu nikmat bagi orang yang menghargainya...


Jika bicara soal kehidupan, masih terlalu banyak lagi yang belum kita ketahui. Sesungguhnya semua pengetahuan itu datangnya dari Allah S.W.T.Setiap yang terjadi sudah tentu ada penyebabnya dan semestinya penciptaan manusia di muka bumi ini juga ada sebab dan hikmahnya yang tertentu.Kehidupan manusia di dunia telah diatur dan ditentukan oleh Allah S.W.T sebelum kewujudan manusia itu lagi dan segala proses serta kejadian penciptaan manusia di muka bumi ini telah tercatat dalam Al-Quran. Sesungguhnya semua itu telah menjadi petujuk dan teladan bagi umat manusia tentang betapa hebatnya kekuasaan Allah S.W.T.


Kehidupan manusia di dunia terus berjalan mengikut peradaban dan masa, bermula dari penciptaan Nabi Adam a.s dan Hawa, seterusnya Nabi-Nabi dan Para Rasul yang telah diutuskan oleh Allah S.W.T untuk memimpin manusia ke arah kehidupan yang berlandaskan syariat Al-Quran dan Sunnah dan sehinggalah kehidupan manusia pada hari ini.Sesungguhnya kita umat manusia harus bersyukur kerana telah diciptakan di muka bumi ini, dan menghargai setiap detik dan masa yang kita ada kerana kehidupan di dunia ini hanyalah sebagai satu persinggahan. Tiba masanya nanti kita semua akan dijemput untuk kembali semula ke alam yang kekal abadi.


Tidak dinafikan kehidupan tidak selalunya indah, dan ada masanya kita akan berdepan dengan pelbagai masalah dan dugaan sehinggakan kita tidak mampu untuk menghadapinya lagi, tetapi kita harus ingat semua yang terjadi itu datangnya dari Allah S.W.T, dan ia adalah salah satu cara untuk menguji sejauh mana tahap keimanan kita dalam menghadapi dugaan serta ujian tersebut. Oleh itu, seberat apa pun musibah yang menimpa diri kita, hadapi semuanya dengan sabar.Mungkin berat bagi kita untuk menghadapinya namun Insya Allah, dengan izinNya kita pasti dapat menyelesaikan apa jua masalah yang melanda kehidupan kita di dunia ini.


p/s : Dunia ini penuh dengan keindahan, mengapa kita perlu memikirkan sesuatu yang buruk jika kita mampu memiliki banyak keindahan dalam hidup.....Subhanallah (✿◠‿◠)





 







Share:

0 Komen