5 tempat yang wajib dikunjungi di Sabah! :)


Assalam dan salam sejahtera semua~

Bertemu lagi di laman maya ni. Hari ni terdetik hati pula nak buat entri pasal tajuk kat atas tu walaupun mesti dah ramai yang buat tapi lain orang lain cara penulisannya kan. Oklah, kebetulan saya ni orang Sabah yang memang tinggal menetap kat Sabah, jadi saya nak memperkenalkan beberapa tempat-tempat menarik yang wajib anda semua pergi bila datang kat Sabah. :)

1. Desa Dairy Farm, Kundasang





Terletak kira-kira 8 km dari pekan Kundasang. Ladang ni mempunyai pemandangan yang cantik dan segar ala-ala kat luar negara tu. Yang suka tempat-tempat sejuk tu, tempat ni memang sesuai untuk anda. Kat ladang ni juga anda berpeluang untuk lihat lembu hitam putih yang macam kat New Zealand tu, tak payah susah-susah nak melancong jauh-jauh, kat Malaysia pun ada..hihi..Selain tu, bagi yang suka minum susu tu, boleh lah singgah kat kilang pemprosesan susu yang terletak kat sana.

2.Pulau Sipadan, Semporna 



Salah satu tempat yang wajib dikunjungi bila datang kat Sabah adalah pulau. Kat Sabah memang terkenal dengan pulau-pulau yang cantik antaranya Pulau Sapi, Pulau Manukan, Pulau Mamutik, Pulau Gaya dan sebagainya. Pulau Sipadan ni pula antara pulau yang tercantik di dunia. Terletak berhampiran dengan bandar Semporna. Berhampiran dengan pulau ni juga adalah Pulau Mabul, Antara pulau yang juga cantik di Sabah. So, bagi yang suka dengan laut dan pesisiran pantai , gemar tengok hidupan laut, snorkeling dan pelbagai lagi aktiviti yang melibatkan laut, boleh lah berkunjung ke pulau-pulau yang terdapat kat Sabah. Gerenti puasa hati dan happy! hihi..

3.Simpang Mengayau, Kudat




Juga dikenali sebagai 'Tip of Borneo' yang terletak di daerah Kudat. Di sinilah titik pertemuan antara Laut Sulu dan Laut China Selatan. Kat sini ada satu glob yang besar,yang memang biasa jadi tempat untuk orang ambil gambar. Pemandangan kat sini pun cantik, jadi tak rugi untuk jalan-jalan kat sini sambil tengok laut yang memang luas terbentang. Jadi siapa-siapa yang berkesempatan tu boleh lah datang jalan-jalan kat sini, saya pun dah dua kali ke sini, dan memang best. Kalau ada masa, nak pergi lagi!

4. Rumah Terbalik, Tamparuli



Ok, ni satu lagi tarikan yang ada kat Sabah. Rumah Terbalik terletak kat daerah Tamparuli terkenal sebab kedudukan rumah tu yang terbalik dan semua perabot yang ada dalam rumah tu juga terbalik termasuklah kereta. Just imagine, kita tinggal dalam rumah tapi semuanya terbalik. So, kalau nak rasai pengamalannya, boleh lah berkunjung kat sini. Di sini juga disediakan kemudahan cafe, tandas dan kedai menjual souvenir.

5.Labuk Bay Proboscis Monkey Sanctuary, Sandakan


Labuk Bay ni merupakan kawasan pemeliharaan Monyet Proboscis. Tempat ni terletak di tengah-tengah hutan bakau. Kalau nak rasai sendiri pengalaman lihat monyet ni secara dekat, datang lah kat sini. Anda juga mungkin berpeluang tengok monyet ni makan. Memang riuh masa monyet-monyet ni makan, ada yang sampai bergaduh berebut makanan. Apapun, tak rugi melawat kat sini. Bukan sahaja dapat tengok monyet tu tapi pemandangan sekitar pun cantik sebab dikelilingi dengan hutan yang hijau.

Untuk info tentang tempat-tempat menarik kat Sabah boleh rujuk:

Oklah. Selamat cuti-cuti Malaysia!

^_^

Share:

2 Komen