Hakikat Cinta ♥ ♥









Dear My Heart..
Promise me that you will not love too much..
Not care too much..
Not trust too much..
Otherwise, you will be hurt too much...

(via Dr.Belog Punye Blog)


Assalammualaikum wtb dan salam sejahtera...
Anyway, lama ya saya tak update blog, dari tahun lalu lagi..ingat nak tutup je blog nie tapi tak sampai hati pula..so, today I want share something..masa buka fb tadi, singgahlah kejap kat fb Dr. Cinta Punye Belog...memang suka baca ayat-ayat kat fb dia...sangat menarik dan banyak info yang boleh diperolehi..

Baiklah, fitrah manusia untuk mempunyai rasa kasih dan sayang kepada manusia yang lain..kalau bercakap pasal cinta, pasti banyak yang menjelma dalam minda kan...cinta itu indah, cinta itu sweet..chewah..macam-macam tapi secara umumnya kita tidak dapat mendefinisikan maksud sebenar cinta itu sebab cinta itu subjektif, ada maksud yang berbeza-beza mengikut tafsiran setiap individu..

Ada yang cakap cinta tu kejam, cinta tu menyakitkan tapi sebenarnya "cinta itu tak kejam, cuma manusia yang tak tahu menghargai"..salah satu dialog dalam ombak rindu...betul ke cinta tak kejam??..Ya, sudah tentulah tidak..cinta tak kejam, cinta itu anugerah..Allah kurniakan cinta kepada manusia untuk kita saling sayang-menyayangi antara satu sama lain..Bayangkan jika tidak ada perasaan cinta dalam diri manusia, sudah tentu banyak perbalahan dan pergaduhan yang akan terjadi...

Betul ke manusia nie tak tahu menghargai??..erm, mungkin ada betulnya juga tapi tak semua manusia macam tu..tapi tu la, bila dah hilang sesuatu...baru kita akan hargai..tapi tak da gunanya lagi bila sesuatu tu dah hilang..inilah nama kehidupan, ada masanya kita buat silap tapi tak semestinya selama-lamanya kita buat silap kan...belajar dari kesilapan..jika kita kehilangan cinta sekalipun, terima dengan redha, ikhlaskan hati..mungkin tiada jodoh ataupun mungkin juga Allah telah sediakan sesuatu yang lebih baik untuk kita...wa'allahualam..

Tiada gunanya kita meratapi pemergian seseorang, apa yang penting...teruskan kehidupan seperti biasa, walaupun bukan semudah apa yang dibicarakan, tapi Insya Allah, suatu masa cinta yang kita inginkan pasti akan ditemui..

Cinta pada kekasih tidak semestinya menjanjikan kebahagiaan yang berkekalan..hanya satu cinta yang pasti berkekalan, tidak akan pernah meyakitkan dan tidak akan mengecewakan kita iaitu cinta pada Allah...cinta sejati yang abadi...sebelum kita ingin mencintai orang lain, dan ingin dicintai..belajarlah untuk mencintai Pencipta kita terlebih dahulu...letakkan cinta Allah pada posisi yang teratas dalam carta hati kita..

Cinta bukan untuk ditangisi tapi untuk disyukuri..cinta dari ibu bapa kita, membuat kita mengenal dunia ini...cinta dari kawan-kawan, menjadikan hidup kita bahagia dan sudah tentulah cinta dari Allah, akan membuatkan hidup kita lebih bermakna...

Begitulah hakikatnya cinta..manis bila dirasa, pahit bila kehilangannya..namun kehilangan cinta bukanlah pengakhir untuk segala-galanya..mengapa perlu kita ratapi cinta yang hilang, sedangkan masih banyak keindahan dalam dunia ini yang boleh kita nikmati...Kita menangis bila kehilangan cinta, tapi pernah kita fikirkan dosa-dosa yang kita lakukan selama ini...Mengapa tidak kita tangisi dosa-dosa yang telah kita lakukan...Sesungguhnya cinta Allah kepada hamba-hambaNya lebih utuh dan agung..sebesar apapun kesalahan dan dosa yang kita lakukan, Allah pasti akan mengampunkan dosa hamba-hambaNya jika mereka ikhlas memohon ampun kepadaNya...

Oleh itu, janganlah biarkan hati kita terlalu mencintai seseorang, terlalu ambil berat tentang seseorang, terlalu mempercayai seseorang, kerana bila kita dikecewakan.. kita akan merasa amat kecewa...bukan tidak boleh mencintai ataupun dicintai tapi biarlah bersederhana semuanya...

Oklah, sekian sahaja entri untuk kali nie..bertemu kembali untuk entri yang akan datang ya...jangan lupa senyum ya....stay happy and cute..wassalam..

p/s : So, macam mana entri hari ni..ada ok ke??..hihi..komen la sikit..oklah, terima kasih kepada sesiapa sahaja yang sudi membaca walaupun kurang menarik..sebelum itu,  Salam Malidur Rasul..marilah kita sama-sama berselawat untuk junjungan Nabi Muhammad S.A.W...Salallahu 'Alaa Muhammad, Salallahu 'Alaihi Wassalam.. 




Share:

0 Komen