Terasa Aku Jauh :(




Duduk merenung ke luar tingkap, Subhanallah, indah alam ciptaan Allah ini. Di saat itu, hati tiba-tiba terusik, hampa, menangis dalam diam. Mengenang dosa-dosa silam, sungguh diri ini malu padaMu, Ya Allah :(

Diri diburu resah lagi, memikirkan dalam sekelip mata sahaja Allah boleh memanggilku untuk kembali ke sana. Namun persoalan yang sering bermain di minda, sudah cukupkah bekalan untukku bawa ke sana? Ya Allah, air mata mengalir lagi, sungguh diri merasa terlalu kerdil. Terasa menyesal dan malunya aku kepada Allah. 

Setiap masa aku cuba untuk mengingatiMu, namun ada masanya aku menjadi manusia yang lalai serta alpa. Aku lupa pada tanggungjawab ku, aku ambil mudah perintahmu. Sungguh, aku manusia yang lemah, imanku ini ada turun naiknya. Terasa jauh sekali aku dariMu Ya Allah, jiwa seakan kosong, diri dihimpit bebanan. Maka tika inilah, aku ingat padaMu. Benarlah, ujian itu yang mendekatkan diri kepada Allah.

Sungguh, aku meratap dalam sujud, memohon taubat kepadaMu. Namun, diri disinggahi oleh persoalan lagi, adakah taubatku ini akan diterima oleh Allah sedangkan tidak terkira dosa yang telah ku lakukan sehingga ke hari ini? Air mata jatuh lagi :'( 

Namun akhirnya ku temui jawapannya iaitu,


"Tidakkah mereka mengetahui, bahwasanya Allah menerima taubat dari hamba-hambaNya dan menerima zakat, dan bahwasanya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang? "

(Surah at-Taubat ayat 104)



"Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan  kesalahan karena kebodohannya, kemudian mereka bertaubat setelah itu, dan memperbaiki (dirinya) sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

(Surah An-Nahl ayat 119)


Sungguh Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Pengasih. Tidak mampu aku gambarkan dengan perasaan betapa bersyukurnya dan beruntungnya aku di saat ini kerana menjadi sebahagian daripada hamba-hambaNya. Aku sematkan dalam hati, aku akan gunakan peluang yang ada ini untuk mencari semula jalan pulang, iaitu jalan yang diredhai olehNya. Moga setiap langkah ini sentiasa istiqamah, In sha Allah. Amin :)


Every time

You feel like you cannot go on
You feel so lost and that you're so alone

All you see is night

And darkness all around

You feel so helpless you can't see which way to go

Don't despair

And never lose hope

'Cause Allah is always by your side

Insha Allah

Insha Allah
Insha Allah
You'll find your way

Every time

You commit one more mistake
You feel you can't repent and that it's way too late
You're so confused
Wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full shame
But don't despair
And never lose hope
Coz Allah is always by your side

Turn to Allah

He's never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ya Allah
Guide my steps, don't let me go astray
You're the only one who can show me the way
Show me the way
Show me the way
Show me the way

(Maher Zain : Insha Allah)


You Might Also Like

0 Komen