Untungnya Jadi Dia.



Kadang-kadang dalam hidup ni, ayat-ayat yang mungkin terlintas dalam fikiran kita bila nampak seseorang, tak kisahlah samada orang tu kita kenal ataupun tidak ialah......

"Untungnya jadi dia"...
                                        " Bestnya jadi dia"...


                   "Kan best kalau aku jadi dia"..

Mungkin antara ayat-ayat yang pernah bermain-main dalam minda sesiapa sahaja yang merasakan betapa beruntungnya seseorang itu. Melihat betapa bertuahnya seseorang itu memiliki nikmat yang diinginkan oleh setiap insan, dikurniakan dengan kejayaan dalam pelajaraan atau kerjaya, paras rupa yang cantik atau kacak, kemewahan hidup, keluarga dan sahabat yang baik serta bermacam-macam lagi kenikmatan duniawi yang akhirnya membuatkan kita merasa betapa untungnya andai kita berada di tempatnya pada ketika itu.

Bukan setakat memiliki segala nikmat tersebut bahkan kehidupan orang itu sentiasa kelihatan menggembirakan yang akhirnya membuatkan kita merasa betapa bosannya hidup kita jika dibandingkan dengan orang lain. Jika itulah yang kita rasanya, mana perginya sifat syukur dalam diri kita. Bersyukur dengan segala nikmat permberian Allah swt kepada diri samada sedikit mahupun banyak. Setiap orang telah Allah swt kurniaakan dengan kelebihan dan kelemahan masing-masing. Maka, bersyukurlah atas segala yang telah kita miliki selama hari ini. Kesihatan tubuh badan juga adalah salah satu nikmat yang harus kita syukuri. Bagaimana kita mampu menjalani kehidupan seharian jika tidak memiliki tubuh badan yang sihat.

Merasa cukup.

Maka sebagai hambaNya, merasa cukup dengan segala nikmat pemberianNya adalah cara terbaik untuk merasai hidup yang tenang. Sesungguhnya, orang yang sentiasa bersyukur itu pasti akan merasakan dirinya sentiasa cukup dan bahagia. Tidak usahlah membandingkan diri sendiri dengan orang lain kerana sesungguhnya Allah Maha Tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. 

Allah swt ada berfirman dalam Surah Ibrahim ayat 7:

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur dengan nikmat-Ku, pasti akan Ku tambahkan nikmat kepadamu..."

Nikmat Iman dan Islam.

Dalam hidup ini tiada hal yang lebih beruntung melainkan dilahirkan sebagai seorang Islam dan sekaligus menjadi hambaNya yang beriman kerana sesungguhnya itulah nikmat yang sebenar dalam perjalanan manusia sebagai musafir di muka bumi ini. Oleh kerana itu, bersyukurlah setiap masa di atas nikmat pemberian Allah swt yang sungguh bermakna ini. 


Alhamdulillah..:)


Share:

2 Komen

  1. awk.thanks sharing this...insaf jap.muhasabah diri..=(

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..sama2..:)..peringatan utk diri sendiri jg..^^

      Delete