Cukuplah Allah Bagiku.



Kadang dalam hidup ini, terpaksa juga kita lalui walaupun sendiri. Sendiri bukan bermakna kita tidak punya sesiapa namun sendiri itu menjadi ruang untuk kita muhasabah diri. Memperbaiki mana yang kurang dan merasai sendiri redup kasihNya.

Mungkin pada padangan mata, sendirian itu nampak menyedihkan namun hakikatnya mereka yang bersendiri itu lebih bahagia sebenarnya. Bersediri memberi kita lebih ruang untuk merasai dan menganggumi nikmat kebesaran Allah SWT Yang Maha Kaya.  

Sendiri mengajar kita untuk memperbaiki diri tanpa halangan dan gangguan daripada sesiapapun. Sendiri juga  menjadi penguat hubungan kita dengan sang Pencipta. 

Dengan bersendiri, kita mampu mendekatkan lagi hubungan kita dengan Allah SWT serta memperbaiki ibadah kita kepadaNya. Sendiri juga mengajar kita untuk menilai antara kaca dan permata. Sendiri juga membantu kita untuk menghapuskan dosa-dosa lalu. Kerana apa gunanya kita berteman, andai diri diulit dengan kesedihan?

Sesungguhnya, sendiri itu indah. Indah bagi mereka yang benar-benar memahami dan merasainya. Sendiri itu dicipta bukan untuk menghukum, tapi sebaliknya untuk menyatakan kasih sayangNya kepada hamba-hambaNya.

Jika bersendiri, pujuklah hati dengan berkata.. 'Cukuplah Allah bagiku'...

Allah SWT berfirman:"Aku akan bersama (mengikut) sangkaan hamba-hambaKu. Maka hendaklah kamu bersangka dengan apa yang kamu inginkan" (Hadis Qudsi Riwayat At-Thabrani)



Bersangka baiklah dengan Allah SWT. Setiap perkara itu ada hikmahnya. Janganlah bersedih bila sendiri. Sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Wallahualam.


Share:

1 Komen